دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222An Investigation of Simplification and Cultural Taboos in Mohammad Reza Maraashipour's Translation of Two Novels Written by Naguib Mahfouz Al-Tariq and Zaqaq Al_Medaqشگرد سادهسازی وتابوهای فرهنگی در برگردانهای مرعشیپور از رمانهای راه و کوچه مدق نجیب محفوظ3411243210.22054/rctall.2015.2432FAفرامرزمیرزاییاستاد گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه بوعلی سینا، همدانمحمدراسخ مهنددانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدانسید اسماعیلقاسمی موسویدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی دانشگاه بوعلی سینا، همدان0000-0001-6899-3895Journal Article20160319<em>Simplification is one of the universal features of translation, and this feature means that translators benefit special techniques to simplify the language of translated text. According to Baker, the simplification is the tendency to simplify the translated text for the readers, and it is also </em><em>the tendency to choose one interpretation and prevent other interpretations.</em><em> </em><em>In this case, the translator enhances the clarity by removing ambiguities.</em><em> In this paper, considering Baker’s definition of the universals, especially simplification, a </em><em>descriptive and analytical method is used to</em><em> study this feature in Mohammad Reza Maraashipour's translation of two novels written by Naguib Mahfouz Al-Tariq (the way) and Zaqaq Al_Medaq (Medaq’s alley). However, the main problem of this research is the role of </em><em>simplification in the transmission of cultural taboos while taking the differences of cultural norms in the first language to that of the target language </em><em>is not a little problem. The findings of this study show that </em><em>the removal of complex structures and replacing them with simpler structures, simplification of the existing structure, </em><em>diminution of meaning of formidable vocabulary or elimination of some vocabulary, specially elimination or diminution of cultural taboos that the most evident of which is the sexual scenes are the distinctive characteristics of Maraashipour’s individual style. Although the translated text has become simplified in comparison with the original text, the elimination of cultural taboos from the original text, the translator’s mistakes, and the diverse simplifications cause loss of some of author’s</em><em> </em><em>purpose to a considerable extent</em><em>سادهسازی (</em><strong><em>Simplification</em></strong><em>) از همگانیهای ترجمه است که در آن مترجم با بهرهمندی از شگردهای ویژه، زبان ترجمه را ساده و روان میکند. از نظر بیکر، این ویژگی گرایش به ساده کردن مسائل برای خواننده و نیز گرایش به انتخاب یک تفسیر و پیشگیری از دیگر تفاسیر است. در این حالت، مترجم سطح وضوح را با از بین بردن ابهامها بالاتر میبرد. در این مقاله، با توجّه به تعریف بیکر از همگانیها، بهویژه سادهسازی، و با روش توصیفیـ تحلیلی انواع سادهسازی در ترجمة محمّدرضا مرعشیپور از دو رمان نجیب محفوظ «الطّریق» و «زقاق المدق» واکاوی میشود. البتّه مسئلة اصلی این پژوهش، نقش سادهسازی در انتقال تابوهای فرهنگی است که با در نظر گرفتن تفاوت هنجارهای فرهنگی زبان مقصد نسبت به زبان مبدأ دردسر کمی نیست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حذف ساختارهای پیچیده و جایگزینی آن با ساختارهای سادهتر، سادهسازی ساختار حال، کاهش معنای واژگان مشکل یا حذف برخی واژگان، بهویژه حذف یا کاهش تابوهای فرهنگی که بارزترین آن، توصیف صحنههای جنسی است، ویژگی بارز سبک فردی مرعشیپور بهشمار میرود. اگرچه متن ترجمه در مقایسه با متن مبدأ، از نظر واژگان، دستور و سبک سادهتر شده است، امّا حذف تابوهای فرهنگی متن مبدأ، اشتباههای مترجم و سادهسازیهای گوناگون زمینهای میسازد که نهچندان کم، مقصود نویسنده از دست برود.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222A Critique on the Translation of “Ghazaliyat-e-Shams” in Arabicدشواری ترجمة زبان عرفان (بررسی موردپژوهانه: غزلیّات مختارة مِن دیوان شمس تبریز)6435243310.22054/rctall.2015.2433FAمحسنسیفیاستادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه کاشان0000000226005091نجمهفتحعلی زادهکارشناسی ارشد زبان و ادبیّات عربی دانشگاه کاشانJournal Article20160319<em>Translation of literary works </em><em>of </em><em>mystic scholars and wayfarer poet</em><em>s due </em><em>to use of convolutions, the application of secrets, and specific terms has always been one of the main challenges facing translators</em><em>. “Ghazaliyat-e-Shams”, </em><em>a collection of mystical poems by </em><em>Mawlana</em><em>, have been translated into Arabic several times. Among these, the translation of "Mohammed Saeed Jamal al-Din" is presented as a selection of sonnets of Shams. This study attempts with a </em><em>descriptive-analytical </em><em>method to examine some of the failures of this translation and the factors that affect it.</em><em> </em><em> The l</em><em>ack of </em><em>command of </em><em>translator in Farsi, inaccuracy in reading words and phrases, presence of homonym (a word that sounds the same or is spelled the same as another word but has a different meaning), misdiagnosis of the subject from the object, and inattention to punctuation in the original text are of influence on an incorrect translation of some verses of </em><em>The Works of Shams</em><em>. Obviously, the fact that this collection has been translated into prose in Arabic, the prosodic differences between the two works will not be investigated.</em><em>برگردان آثار ادیبان عارف و شاعران سالک به سبب پیچیدهگوییها و کاربست رموز و اصطلاحات خاص، همواره یکی از چالشهای فراروی مترجمان بوده است. غزلیّات شمس که مجموعة سرودههای عرفانی مولاناست، تاکنون چندین بار به زبان عربی برگردانده شده است. از جملة این ترجمهها، ترجمة «محمّد سعیدجمالالدّین» است که به صورت گزیدهای از غزلیّات شمس ارائه گردیده است. در این پژوهش، با روشی توصیفی ـ تحلیلی در نقد ترجمه سعی میشود تا برخی نارساییهای این ترجمه و عوامل تأثیرگذار بر آن مورد بررسی قرار گیرد. تسلّط نداشتن مترجم به زبان فارسی، دقّت نکردن در خواندن واژگان و عبارات، وجود کلماتی که در نوشتار و خواندن یکسان و در معنا متفاوت هستند، تشخیص ندادن فاعل از مفعول، توجّه نکردن به علائم نگارشی در متن اصلی، از جمله عوامل تأثیرگذار در ترجمة نادرست برخی ابیات دیوان میباشد. بدیهی است با توجّه به اینکه این مجموعة عربی به صورت منثور ترجمه شده است، تفاوتهای عروضی بین دو اثر بررسی نخواهد شد.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222An Examination of the Letter "Vav" as a Stylistic Indicator and a Meaning-building Phenomenon between a Causal Sentence and its Purpose in the Holy Quranبررسی واو به عنوان یک شاخص سبکی و پدیدة معنیساز میان جملة علّت و عامل آن در قرآن کریم9665243410.22054/rctall.2015.2434FAجلالمرامیدانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانفاطمهبیگلریدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهرانJournal Article20160319<em>In Arabic, the letter “vav” (meaning and) is normally not used to indicate a causal function between a main clause and a subordinate clause of purpose beginning with “causal Lam Mansoub” and a present verb. For example, “(This is) a book which We have revealed to you that you may bring forth men, by their Lord’s permission form utter darkness into light.” This structure is prescribed in standard language based on the rules of Arabic semantics, and it is an instance of separation in rhetoric. This structure is abundantly seen in the Holy Quran, and beside this criteria structure there is another structure in the Holy Quran in which the letter “vav” is placed between the main clause and the subordinate clause of purpose; thus, it is considered defiance from the standards of this structure. The main question in this paper is whether the “vav” is a conjunctive one or a redundancy.</em><em> This paper takes advantage of the descriptive-analytical method to extract the verses of the Holy Quran and explain the notions of semantics scholars and interpreters of Quran to introduce this structure as a style-builder indicator in the Holy Quran which not only makes the reader think about it, but also generates meaning.</em><em>در زبان عربی، هیچ گاه میان جملة تعلیلی که از لام تعلیل، فعل مضارع منصوب به «أَن» مقدّر تشکیل شده است و متعلّق یا عامل آن، حرف واو قرار نمیگیرد؛ مانند </em><em>﴿</em><strong><em>الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ</em></strong><em>﴾</em><em> (ابراهیم/ 1). این ساختار مطابق قوانین نحو عربی در زبان معیار و از موارد فصل در علم بلاغت به شمار میرود. در قرآن کریم این ساختار فراوان دیده میشود و در کنار این ساختار معیاری، ساختار دیگری نیز در قرآن کریم وجود دارد که حرف واو میان جملة تعلیلی و عامل یا متعلّق آن قرار میگیرد و از مصادیق عدول از معیار به حساب میآید. پرسش قابل طرح در این مقاله آن است که آیا این واو، اصلی و</em><em>عاطفه است یا زاید؟ این مقاله با بهره جستن از روش توصیفیـ تحلیلی ضمن استخراج آیات قرآنی و تبیین آرای تحلیلگران نحو و مفسّران قرآنی، این ساختار را به عنوان یک شاخص سبکساز قرآنی معرّفی میکند که هم خواننده را به تأمّل و تفکّر وامیدارد و هم زایندة معناست.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222Linguistic Interference and Semantic Change of Arabic Loanwords and its Effect on Arabic Translationتداخل زبانی و دگرگونی معنایی وامواژههای عربی و جنبههای تأثیر آن بر ترجمه از عربی12097243510.22054/rctall.2015.2435FAعلیرضانظریاستادیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین3333-3333-3333-3333زهرهاسدپور عراقیکارشناسی ارشد مترجمی عربی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوینJournal Article20160319<em>Language interference or the blend of two languages is a distinctive feature that relates both Persian and Arabic. Emergence of Islam in Iran established a closed and deep connection between these two languages. This connection resulted in a collateral effect especially in the lexical aspects; this means that the involved words or loanwords exchanged between the two languages signified that the Arabic loanwords are far greater in number than Persian ones. Although some words maintained their phonological and written form, there are many other words that have been changed over the centuries in terms of meaning and usage. In some cases, the written form has stayed the same but is considered completely different in terms of linguistic signs. This creates problems for the translators. The present paper aims to employ field experiments design analysis and interpretation to present general and new categories of involved Arabic words and distinguish the effective aspects of each category in translation. It also endeavors to demonstrate that translating from Arabic into Persian, despite the many involved words, may be helpful; however, considering their semantic transformation and functional differences or the distinctiveness of the other group, deviation may happen in finding equivalents.</em><em>تداخل زبانی یا به عبارتی، آمیختگی دو زبان از ویژگیهای متمایز ارتباط زبان فارسی با زبان عربی است. </em><em>ورود اسلام به ایران، نوع عمیقی از ارتباط بین دو زبان فارسی و عربی را ایجاد نمود؛ ارتباطی که منجر به تأثیرگذاری بین آن دو، بهویژه از جنبة واژگانی گردید؛ بدین معنا که واژگان دخیل یا وامواژههای بسیاری بین دو زبان مبادله شد که سهم وامواژههای عربی در فارسی به مراتب بیشتر و قابل توجّه است. واژگان متعدّدی که علیرغم حفظ فرم واجی و نوشتاری، تعداد فراوانی از آنها در طول قرنها دچار تحوّل معنایی و کاربردی شدهاند، بهطوری که در برخی مواقع، فقط صورت نوشتاری یکسانی دارند و دو نشانة زبانی کاملاً متفاوت محسوب میگردند. این مسئله در ترجمة بین دو زبان مشکلاتی را برای مترجمان به وجود میآورد. در این جستار، با روش تحلیلی و آزمایش میدانی موضوع تلاش میشود با ارائة دستهبندی جدید و کلّی واژگان دخیل عربی، جنبههای اثرگذار هر دسته، در ترجمه را مشخّص نموده است و نشان داده شود که ترجمه از عربی با وجود واژگان دخیل فراوان، گرچه از سویی ممکن است یاریگر باشد، امّا با توجّه به تحوّلات معنایی بسیاری از این واژگان و تفاوت کاربردی و یا تفاوت ابعاد نشانداری دستة دیگر، میتواند باعث کجروی در معادلیابی شود.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222Challenges of Quran Translators in Restoring Duplicate and Reducing Devices into Farsi Languageچالش مترجمان قرآن در برگردان ادوات تقلیل و تکثیر به زبان فارسی146121243610.22054/rctall.2015.2436FAعلیصابریدانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20160319<em>In the holy Quran, there are some words that translators for</em><em> their translation to other languages</em><em> </em><em>need to have special</em><em> precision and contemplation. One example of such words is reduction and amplification devices that </em><em>the presence of these words in the text sometimes causes inconsistency or error in the translation. Additionally, it is sometimes seen that the translators ignore them.</em><em> </em><em>Such disorganization in the translation is probably attributable to various meanings of these words, </em><em>such as the </em><em>implication of the word </em><em>"</em><em> </em><em>قَد</em><em>"[</em><em>Indicates emphasis or diminution]</em><em> for emphasis, </em><em>inquiry</em><em>, approximation, reduction, and amplification. In addition, it sometimes bears similarity to other words,</em><em> such as exclamatory “</em><em>کَم</em><em> “ [</em><em>How many, How much, many a] </em><em>to interrogatory “ </em><em>کَم</em><em> “. It could occur due to opposite concepts, such as the word </em><em>«رُبَّ»</em><em> </em><em>[</em><em>Indicates preponderance or diminution]</em><em> that sometimes </em><em>indicates the increase and other times it means shortcoming. These has caused the translators to commit errors in determining the type of these devises, their correct implication, and their part of speech. We decided to find out what are the methods of the translation of these devices and what solution can keep the translators safe from making errors? Initially, this study</em><em> </em><em>primarily</em><em> </em><em>demonstrates the disconformity between some translators and c</em><em>commentators and grammarians. Then it attempts to introduce the correct words to rectify the translation of the texts, and it scrutinizes the principles of determining the type of devices, such as </em><em>«رُبّ»</em><em> </em><em>or </em><em> «قد»</em><em> </em><em>that are used for reduction or amplification or other meanings and </em><em>«کم»</em><em> and </em><em>«کأیّن»</em><em> </em><em>[</em><em>Indicates preponderance or diminution]</em><em> that are used for detection of binding element of the sentence. </em><em>Therefore, a translator needs to be well aware of the rules of grammar and etymology.</em><em>در قرآن کریم واژگانی وجود دارد که مترجمان برای برگردان آنها به دیگر زبانها، نیاز به دقّت و تأمّل ویژهای دارند. نمونهای از این واژگان، ادوات تقلیل و تکثیر است که حضور این واژگان در متن گاهی باعث ایجاد نوعی ناهمگونی یا اشتباه در ترجمه میشود و گاهی نیز دیده میشود که مترجمان آنها را نادیده میگیرند. این نابسامانی در برگردانها ممکن است به دلیل دلالت این واژگان بر مفاهیم گوناگون باشد؛ مانند دلالت حرفِ «قَد» بر تأکید، تحقیق، تقریب، تقلیل، و تکثیر. گاهی نیز به سبب شباهت به واژگان دیگر است، چون شباهتِ «کَمِ» تعجّبی به «کَمِ» پرسشی، و یا ممکن است به علّت دلالت بر مفاهیم متضاد رخ دهد؛ مانند حرف «رُبَّ» که گاهی برای دلالت بر فزونی بهکار میرود و گاهی برای دلالت بر کاستی. همین امر باعث میشود مترجمان در تعیین نوع این ادوات یا مفهوم درست آن، و یا گاهی در تعیین آن رکن جمله که امر فزونی و یا کاستی به آن تعلّق دارد، دچار لغزش شوند. ما بر آن شدیم که بدانیم شیوههای مناسب در برگردان این ادوات چیست و چه راهکاری میتواند مترجمان را از لغزش در امان نگه دارد؟ در این پژوهش، نخست موارد ناهمسویی برخی مترجمان با مفسّران و نحویان تبیین شده است. سپس راه انتخاب برابرنهادة درست این واژگان، در برگردان متون و اصول آن، همچون تعیین نوع ادواتی مانند «رُبَّ»، یا «قَد» که برای تقلیل، تکثیر یا مفاهیم دیگر است و یا تشخیص رکن مقیّد جمله، چون تمییزِ «کَم» و «کأیّن»،در حین بررسی هر یک بیان شده است. بنابراین، یک مترجم نیاز است که از قواعد دستور زبان و واژهشناسی آگاهی کامل داشته باشد.</em>دانشگاه علامه طباطباییپژوهش های ترجمه در زبان و ادبیات عربی2980-773551320151222The Process of Meaning-finding with the Approach of the Etymology of Words "The Meaning of the Word" rahū" in the Quran from View Point of Semitic Languages"فرایند معنییابی با رویکرد ریشهیابی واژگان؛ معنای واژة «رهوا» در قرآن کریم از دریچة زبانهای سامی143131269210.22054/rctall.2015.2692FAجواداصغریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران0000-0002-1613-7736Journal Article20160416<em>This paper seeks to put forward a new meaning of the word "</em><em>rahū</em><em>" in the verse “</em><em>وَاتْرُکِ الْبَحْرَ رَهْوًا</em><em>"(44:24). There are two meanings, "calm" and "cloven", mentioned for this word in dictionaries and </em><em>interpretations of Quran</em><em>.In this respect, the present</em><em> article benefits from lexicons and dictionaries such as Lisan al-Arab, Taj al-Arus, Al-Mufradat fi Gharib Al-Quran as well as many important interpretations of Quran in Islamic world from the first interpretation Tafsir Moqatil Soleyman to Tafsir of Nemune and Al-Mizan. However, the author of this paper first proposes that this word has a different meaning in this context then argues that it is foreign (non-Arabic) word and belongs to the language of Semitic family. Hence he has searched for its meaning in Hebrew, Aramaic and Syriac lexicons and dictionaries and </em><em>has given other meanings that are more consistent with the context of the verse</em><em>.</em><em>این مقاله به دنبال طرح معنایی جدید از واژة «رهو» در آیة شریفة </em><em>﴿</em><strong><em>وَاتْرُکْ الْبَحْرَ رَهْوًا</em></strong><em>﴾</em><em> (الدّخان/44) است. در کتب لغت و تفسیر، عموماً دو معنای «آرام» و «شکافته» برای این واژه ذکر شده است. در مقاله پیش رو، در این باب، واژهنامههایی چون لسانالعرب، تاجالعروس، المفردات فی غریب القرآن و غالب تفاسیر مهمّ جهان اسلام، از نخستین آن، یعنی تفسیر مقاتلبن سلیمان تا نمونه و المیزان مورد بررسی و استناد قرار گرفته است، امّا نگارندة این مقاله ابتدا این دیدگاه را مطرح کرده است که واژة مزبور در این سیاق قرآنی، معنایی دیگر دارد و آنگاه استدلال نموده است که این واژه، دخیل و از خانوادة زبانهای سامی میباشد و از این رو، در واژهنامههای عبری، آرامی و سریانی به جستجوی معنای آن پرداخته است و معانی دیگری را ارائه داده که سازگاری بیشتری با سیاق آیة شریفه دارد.</em>